همشهری آنلاین: وزیران سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در پایان بیانیه صد و پنجاه و چهارمین اجلاس خود بیانیه‌ای صادر کردند.

گزارش شانا در باره این بیانیه به شرح زیر است:

یکصد و پنجاه و چهارمین نشست عادی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اواخر وقت روز 18 شهریور به ریاست خوزه ماریا بوتلهو دو واسکنسیلوس، وزیر نفت آنگولا و رئیس هیئت نمایندگی این کشور کار خود را آغاز کرد.


 این اجلاس در حالی برگزار شد که پیش از آن در مورد نتایج پایانی آن، اجماع تقریبا کاملی میان اعضا وجود داشت و همه آنها بر لزورم تغییر نیافتن سهمیه هایی که در اواخر سال گذشته میلادی تعیین شده بود توافق داشتند.

اوپک طی سه نشست پایانی سال 2008، تصویب کرد که سطح تولید روزانه این سازمان را به 24 میلیون و 845 هزار بشکه کاهش دهد.

در زمان برگزاری این کنفرانس، رئیس اوپک و اعضا انتصاب سید مسعود میر کاظمی را به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و رییس هیئت نمایندگی کشورمان و نیز جرمانیکو پینتو را به سمت وزیر نفت اکوادور و رییس هیئت نمایندگی این کشور تبریک گفتند.

همچنین از دریس پالاچیوس وزیر نفت پیشین اکوادور و غلامحسین نوذری وزیر نفت پیشین جمهوری اسلامی ایران به خاطر خدمات ارزنده آنها به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در دوران صدراتشان تقدیر و تشکر به عمل آمد. این کنفرانس به ویژه از مهندس غلامحسین نوذری به خاطر تلاش های ویژه وی در سال های اخیر به عنوان ریاست کمیته وزراتی نظارت بر بازار اوپک قدردانی کرد.

اجلاس 154 در ضمن برگزاری، گزارش های مربوط به عبدالله سالم البدری دبیر کل اوپک، گزارش هیئت کمیسیون اقتصادی، گزارش کمیته وزارتی نظارت بر بازار به ریاست سید مسعود میر کاظمی رئیس هیئت نمایندگی جمهور اسلامی ایران، و دیگر گزارش های واحدهای اداری را مورد بررسی قرار داد و میان اعضا به بحث گذاشت.

اعضا اوپک در خلال برگزاری این کنفرانس به تبادل و بررسی دیدگاه های موجود درمورد طرح های مختلف مربوط به توسعه مسائل زیست محیطی، آماده سازی برنامه های پانزدهمین نشست اعضای انجمن بررسی تغییرات آب و هوا سازمان ملل متحد که قرار است در دسامبر آینده در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار شود، و همچنین پیامدهای ششمین نشست مشترک اوپک با اتحادیه اروپا پرداخت.

در این کنفرانس همچنین خلاصه ای از فعالیت های مربوط به برگزاری پنجاهمین سالگرد تشکیل سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) در سال 2010 ارائه شد.

در این نشست شرایط کنونی بازار نفت و چشم اندازهای آینده آن مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه این بررسی ها مشخص شد نشانه هایی در خصوص بهبود شرایط اقتصاد جهانی در حال آشکار شدن است با این وجود نگرانی های زیادی در زمینه دامنه و شدت آن در کشورهای بزرگ صنعتی به ویژه کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه وجود دارد.

در ادامه اعلام شد که حجم ذخیره سازی های نفت خام کاهش جزئی پیدا کرده است اما بنیادهای بازار همچنان ضعیف هستند، میزان استفاده از ظرفیت پالایشگاه ها کاهش و حجم ذخیره سازی فرآورده های نفتی افزایش یافته است.

در این اجلاس تصمیم گرفته شد که به دلایلی چون مواجه بودن بازار با مازاد عرضه و وضعیت شکننده روند بهبود شرایط اقتصادی، یکبار دیگر در شرایط فعلی سطوح تولید موجود را بدون تغییر حفظ کند. 

اعضا در ادامه بار دیگر بر عزم خود برای تضمین مناسب بنیادهای بازار و فراهم ساختن سطح مطلوبی از ظرفیت مازاد تولید برای منفعت جهانی، تاکید و اعلام آمادگی کردند تا در صورت بروز هرگونه تغییر که ثبات بازار نفت و منافع اعضا اوپک را به خطر اندازد، واکنش به موقع را از خود نشان دهند.

اعضا همچنین توافق کردند که ضمن ادامه روند نظارت خود بر بنیادهای بازار، شرایط بازار را در نشست عادی 155 خود که 22 دسامبر در لواندای آنگولا برگزار خواهد شد، مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. در ادامه نیز جرمانیکو پینتو وزیر نفت اکوادور و رییس هیئت نمایندگی این کشور برای سال آینده میلادی، رئیس کنفرانس اوپک و وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نایب رئیس این کنفرانس خواهد بود. ریاست پینتو و نائب رئیسی میرکاظمی از اول ژانویه 2010 (جمعه 11 دی) آغاز خواهد شد.

انتخاب رئیس و نایب رئیس این کنفرانس هر سال براساس حروف الفبا است و طبق این روال در سال 2011 میلادی وزیر نفت ایران رئیس کنفرانس و وزیر نفت عراق نایب رئیس خواهند بود.

در این اجلاس موافقت شد که احمد القابر نماینده لیبی در اوپک به عنوان رییس نمایندگان اعضا در این سازمان در سال 2010 انجام وظیفه کند. موافقت شد که نشست عادی بعدی اعضا نیز در روز چهارشنبه 17 مارس 2010 (26 اسفند 1386) در وین اتریش برگزار شود.

کد خبر 90163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز